04.01.2010 21:06

Správa z denníka pre Chorvátsko a Bosnu a Hercegovinu

Správa z denníka pre Chorvátsko a Bosnu a Hercegovinu

 

(Večernji List, 4. január 2010) „Medžugorie je opäť centrom pozornosti, cirkevnej a verejnej.  Hoci je návšteva kardinála Schönborna súkromná, nenecháva nikoho ľahostajným, ktorý je členom Kongregácie pre náuku viery. Počas kardinálovej návštevy v Medžugorie sme s ním urobili nasledujúci rozhovor.“

Reportér: „Prišli sme sem, aby sme boli blízko Matke nášho Pána“, povedali ste počas vigílnej novoročnej kázne. Vaša Eminencia, vaše slová spôsobili veľký ohlas. Mohli by ste nám ich vysvetliť?“

Kardinál: „Nemôžeme poprieť, že na toto miesto prichádzajú pútnici už viac ako 20 rokov, ako tiež nemôžeme poprieť to, čo zažívajú v Medžugorie a ako blízko sa cítia byť pri Nebeskej Matke. Je to moja prvá návšteva, no od roku 1991, kedy ma zvolili za biskupa, si jednoducho všímam plody Medžugoria.

Reportér: „Aké plody máte na mysli?“

Kardinál: „Poviem vám konkrétny príklad: kňazské povolania. Mnoho mladých kňazov pocítilo volanie tu, no nie výlučne v Medžugorie, ale skrze Medžugorie. Druhou vecou sú obrátenia. Som milo prekvapený, že sa odohrávajú na všetkých úrovniach spoločnosti, od vysoko postavených rodín, priemyselných až po bežných jednoduchých ľudí. Keď som letel z Viedne cez Záhreb do Splitu, člen ochranky sa ma opýtal, kde cestujem. Povedal som, že do Medžugoria. Jeho tvár sa okamžite rozžiarila a povedal, že aj on prežil v Medžugorie osobné obrátenie. Pred niekoľkými týždňami mi na malej železničnej stanici rozpovedal jeden pracovník svoj príbeh. Jeho žena zomrela na rakovinu, bol z toho zúfalý. Jeho priatelia ho priviedli do Medžugoria. Tam získal silnú a živú vieru. Tretím dôkazom sú uzdravenia. Istý mladý muž, ktorý bol závislý na drogách, mi povedal, že ho tam prinútili ísť jeho priatelia. Povedal mi, že ako autobus vchádzal do Medžugoria cítil, že sa sním niečo stalo. Je zaujímavé, že bol okamžite uzdravený, a my všetci dobre vieme, ako dlho takáto liečba trvá. Štvrtým dôkazom sú modlitbové skupiny. Viedenskú modlitebnú skupinu, ktorá vychádza z Medžugoria, poznám ešte z čias, keď som nebol biskupom. Poznám ich od osemdesiatych rokov.  Pre nás, dominikánov, to malo veľký význam, že sa títo ľudia hodiny modlia a ich kostol je stále plný. Kostoly dominikánov vo Viedni sú zriedkavo tak naplnené, no vo štvrtky večer je kostol stále plný. Až dodnes zostali modlitbám verní. Ježiš povedal, že zlý strom neprináša žiadne ovocie. Čo znamená: ak je ovocie dobré, potom je aj strom dobrý.“

Reportér„Pre pútnikov je Medžugorie zázrak; od Svätej Stolice očakávajú vyjadrenie, ktorým Cirkev oficiálne odobrí nadprirodzené udalosti Medžugorií. Pred istým časom vznikli špekulácie o názorových pohyboch Svätej Stolice. Čo o tom viete a aký je váš názor na požiadavku uznania pravosti Medžugoria?“

Kardinál: „O tejto záležitosti nemám detailné informácie a nie je to ani mojou úlohou. Držím sa vyjadrenia rozhodnutia uzatvoreného Biskupskou konferenciou bývalej Juhoslávie a Kongregáciou pre náuku viery. Toto vyhlásenie bolo pre mňa vždy prezieravé a  múdre. Pripomeniem vám tri stanoviská o Medžugoria. Predovšetkým ide o jav. Som dogmatik a bol som profesorom pre teologické dogmy. “Non constat de supernaturalitate”, čo znamená, že Cirkev doposiaľ nevydala konečný uzáver o nadprirodzenosti tohto javu a nevydala konečné stanovisko. To znamená, že jav nikdy nepoprela ani nepotvrdila.“

Reportér: „Znie to ako diplomatická odpoveď. Čo to však v praxi znamená?“

Kardinál: „Znamená to, že Cirkev doposiaľ nevydala konečné stanovisko a rozhodnutie. Osobne som presvedčený, že tento postoj je správny. Kým sa tieto javy odohrávajú, Cirkev len ťažko môže povedať alebo vydať konečné stanovisko alebo rozhodnutie. Tieto javy sú centrom Medžugoria. Začalo to deťmi, ktoré povedali, že videli Pannu Máriu a posolstvami, ktoré prostredníctvom nich dala. Z toho vznikol druhý jav, ktorý bude skúmaný Cirkvou, a to na druhej úrovni. Od samého začiatku prichádza do Medžugoria veľký počet pútnikov. Rozvinul sa tu intenzívny modlitbový život a zrodili sa tu mnohé humanitárne organizácie.“

Reportér:  „Cirkev oddelila záležitosť Medžugoria od pastoračnej práce. Aj napriek tomu tu prichádza veľké množstvo pútnikov. Aký postoj by sme mali k tejto záležitosti zaujať?“

Kardinál: „Konkrétny spôsob pútí sa tu odohráva a to je pre Cirkev praktickou výzvou. Práve z tohto dôvodu biskupi z bývalej Juhoslávie v roku 1991 vyhlásili, že oficiálne púte sa konať nemajú. Nemám v úmysle a nemôžem organizovať vo svojej diecéze oficiálne púte do Medžugoria, tak ako to robíme do Ríma alebo Svätej zeme. No Biskupská konferencia ani Rím nikdy pútnikom nezakázali chodiť do Medžugoria, čo je hlavnou časťou tretieho vyhlásenia. Pre nás, biskupov, a pre mňa samotného, je to veľmi dôležité. Veriacim má byť poskytnutá pastoračná starostlivosť. Vidím to ako svoju arcibiskupskú úlohu. Ak ja, ako biskup, vidím, že v mojej diecéze sa stovky, tisícky veriacich obracajú, modlia sa a sú uzdravovaní, potom som ako biskup povinný postarať sa o to, aby im bola poskytnutá pastoračná starostlivosť. To je dôvodom, pre ktorý som tieto veci podporil, ako napríklad komunitu „Oasis of Peace“ (Oáza pokoja), ktorá vznikla skrze Medžugorie. Myslím, že toto všetko má vplyv na nás, biskupov, a to zvlášť v tých diecézach, odkiaľ  prichádzajú pútnici do Medžugoria a je potrebné, aby dostali dobrú pastoračnú starostlivosť.  Preto vo všetkých rozhovoroch, ktoré som viedol s inými biskupmi o Medžugorie, povzbudzoval som ich k tomu, aby pútnikov podporovali.“

Reportér: „Stretli ste sa s jednou vizionárkou, spoločne ste vystúpili na Vrch zjavenia, Podbrdo. O čom ste sa zhovárali?“

Kardinál: „Ironicky by som povedal, že Panna Mária si nezvolila práve najmenší kopček. Som fascinovaný prepojením Medžugorie s inými mariánskymi svätyňami a miestami zjavení. Vždy hovorím, že v Máriiných zjaveniach existuje istá gramatika. Štýl miest má v sebe niečo špecifická, vlastné Panne Márii.“

Reportér: „Akým spôsobom je to prepojené?“

Kardinál: „S týmto javom súvisia tri prvky. Takmer vždy sa Panna Mária zjavuje deťom. Nešlo o nadpriemerne inteligentné alebo sväté deti, ale úplne bežné deti. Bernadetta nevedela písať. Mala 14 rokov, takmer toľko ako deti z Medžugoria. Po druhé, Mária dáva prostredníctvom detí posolstvá. Pre biskupa to môže byť urážkou. Prečo Panna Mária nepríde do biskupovho domu? Prečo prichádza na kopec plný skál alebo na miesto, kde tečie rieka? Vôbec to nie je praktické. Vo Fatime sa zjavila deťom v kríkoch. Dáva posolstvá prostredníctvom detí, pretože deti nie sú komplikované. Tretí prvok: zdá sa, že Panna Mária ma svoj vlastný program. Vo Fatime sa zjavila pred revolúciou v Rusku a dala posolstvo. V čase, keď sa racionalizmu nachádzal na vrchole, zjavila sa v Lurdoch. V Juhoslávii sa zjavuje vo chvíli, kedy nikoho ani len nenapadlo, že by sa Juhoslávia mohla rozpadnúť;  v čase, kedy katolíci, moslimovia a ortodoxní si spoločne nažívali. Zjavila sa ako Kráľovná pokoja. Po desiatich rokoch zjavení prepukla prvá zo štyroch vojen na Balkánskom polostrove. Jej prvé posolstvo bol pokoj prostredníctvom obrátenia, modlitby a toto prvé posolstvo má stále svoju váhu, silu a vierohodnosť. Možno by sme mohli zájsť ďalej, do Guadaluppe v Mexiku. Keď Európa začala s inváziou Ameriky, Panna Mária sa zjavila jednému Indiánovi, ktorý mal ísť za biskupom a povedať mu, čo má robiť. Myslím si, že teológovia majú skúmať syntax mariánskych zjavení a v takomto kontexte skúmať aj jav Medžugorie.“

Reportér: „V Medžugorií sa stále modlí za pokoj, no politický pokoj nie je stabilný, štát má problémy a chorvátski katolíci sa nachádzajú v tej najhoršej pozícii. Čo by ste navrhovali Medzinárodnému spoločenstvu, ktoré v súčasnosti vedie v tejto krajine Váš spoluobčan Valentin Inzko?“

Kardinál: „Problémom je, že v tejto malej krajine je zaanžagovaných mnoho iných krajín, čo  nemôže vyriešiť tieto problémy. Dlhotrvajúci pokoj sa dá zabezpečiť len ak všetko vyhovuje všetkým. To je výzva pre európsku politiku. Som rád, že Valentin Inzko je v súčasnosti poverený vedením Bosny a Hercegoviny a očakávam, že mu Európske spoločenstvo prejaví ešte väčšiu podporu. Som si istý, že to, čo sa odohráva v Medžugorie, pokoj podporuje. Ľudia z celého sveta skutočne prichádzajú do tejto malej dedinky v Hercegovine, ktorú svet predtým nepoznal, ak sa môžem ironicky vyjadriť. Pozrite, koľko Kórejcov prichádza do Medžugoria! Toto je nádejou toho, že títo ľudia budú apoštolmi pokoja vo svojich krajinách; pokoja, ktorý pochádza z Medžugoria. Ak sa na nejakom mieste modlí za pokoj vo svete, znamená to tú krajinu zvláštne požehnanie. A Panna Mária rešpektuje všetky tri náboženstvá. Ortodoxní veriaci si ctia Pannu Máriu, Islam nerešpektuje žiadnu osobu tak ako Pannu Máriu. Pre chorvátskych katolíkov, ktorí sú v krajine menšinou, sú zjavenia, odohrávajúce sa priamo uprostred nich, veľkou útechou.“ 

—————

Zpět